Petteri Sjögren vinnare av Svenska Hygienpriset 2023
Oral Cares chef för odontologi och kvalitet, Petteri Sjögren, tilldelades Svenska Hygienpriset 2023 för sitt arbete med att förbättra vårdkvaliteten, vårdhygienen och smittskyddet inom mobil hemtandvård för äldre.
Petteri Sjögren har under 15 år varit en nyckelperson i utvecklingen och etableringen av Oral Cares kvalitets- och hygienarbete samt företagets modell för hemtandvård.
Genom ett öppet samarbete med regioner, forskning och utveckling i samarbete med akademiska institutioner, har Oral Care blivit en ledande aktör inom tandvården i Sverige.
Oral Care fortsätter att satsa på kvalitet genom att stärka organisationen och investera i framtiden, särskilt med tanke på den växande klinikkedjan i Sverige och Norge.
Priset delades ut av statschefläkaren Thomas Lindén till Petteri Sjögren på Oral Care samt Vård- och Omsorgsförvaltningen i Partille Kommun och akutmottagningen vid Örnsköldsviks sjukhus. Nedan kan du läsa motiveringen från Svenska Hygienpriset och en intervju med Petteri.
“
För hans insatser inom Oral Cares uppsökande tandvård för äldre omsorgsberoende patienter. Hans arbete har avsevärt förbättrat vården för patientgruppen avseende kvalitet, vårdhygien och smittskyddPetteri, hur känns det att ha fått priset?
Såklart en stor ära och oväntat. Men känner mig såklart glad och väldigt hedrad!
Hemtandvård har i perioder varit en starkt ifrågasatt vårdform, vad tror du varit avgörande för att vårdformen blivit så etablerad och erkänd nu?
Vi har jobbat hårt med att ha ett öppet och transparent arbete mot regioner. Vi har också satsat på att driva ett systematiskt forsknings- och utvecklingsarbete i samarbete med akademiska institutioner och regionernas tandvårdsenheter, på olika sätt. Det har gett oss en bra evidensbas att bygga vidare vårdmodellen på.
Vad har varit avgörande för att lyckas med kvalitetsarbetet och skapandet av Oral Cares nuvarande organisation?
En engagerad företagsledning som tydligt prioriterat kvalitets- och hygienarbetet. Det har alltid varit ett tydligt fokus att Oral Cares vård, oavsett om den sker inom mobil hemtandvård eller i vår klinikkedja, ska utgå från kvalitet. Sen vill jag också nämna alla de drivna och engagerade kollegor som varit en väldigt stor del av arbetet. Utan dem hade arbetet inte varit lika framgångsrikt.
Hur ser framtiden ut för Oral Care?
Vi stärker vår organisation ytterligare med både nya kollegor och investeringar. Framtiden är spännande på många sätt, framförallt när vår klinikkedja växer vidare i både Norge och Sverige. Oral Care ska fortsätta vara en kvalitetsfokuserad kedja.
Få mer information